Zwarte piet

Hehe, na de burkini en het traditioneel slachten is het nu weer die tijd van het jaar: de zwarte pieten.

Ik kan beide kanten wel begrijpen. ik begrijp dat sommige mensen het gevoel hebben dat hun normaal helemaal aan het verdwijnen is.  Veel mensen zien dan ook helemaal het probleem niet. Anderen zien wel het probleem maar vinden dit een symbolische discussie die mensen net verder van elkaar brengt in de plaats van dichter. Zwart en wit wordt extra in de verf gezet terwijl zij net een Benetton wereld wilden waar niet alles zwart of wit is, maar er naar de kleur van het hart wordt gekeken. Het lijkt wel het begin van een rassenoorlog waarbij het eerder om vergelding gaat en het open houden van oude wonden dan om verzoening.

En dan is er de andere kant, die stelt dat zwarte piet voor sommigen kwetsend is en dat als iets kwetsende is of sommige mensen tegen de borst stuit je dit dan toch gewoon niet doet. Dat begrijp ik want daarom ben ik ook tegen de traditie van onverdoofd slachten, het doet dieren nodeloos extra pijn, dus schaf het af. En daarom ben ik ook tegen het ‘vrijwillig’ dragen van een hoofddoek, want dat is kwetsend voor al die vrouwen die wel verplicht worden en werden dit te dragen.

Het is dan ook vreemd in deze discussie dat bij de anti-pieten groep het merendeel geen enkel probleem ziet in de traditie van de hoofddoek. Vreemd toch? 

Screen Shot 2017-12-03 at 16.01.14

Wat is het verschil tussen het vrijwillig aantrekken van een pietenkostuum dat voor sommigen verwijst naar slavernij en dus naar racisme * en het aantrekken van een sluier dat voor sommige mensen verwijst naar seksisme en de discriminatie van de vrouw? Het enige verschil is wss dat er niemand verplicht wordt om een pietenkostuum aan te trekken wat je niet van sluieren kan zeggen en dat de pieten-discussie gaat over slavernij in een ver verleden en de hoofddoeken-discussie over discriminatie in het heden en verleden, waarbij vrouwen gezien worden als eigendom van een man, wat ook een vorm van slavernij is.

Is dit niet 2 maten 2 gewichten?

Het ene gebruik starte om te onderdrukken, het andere om onderdrukking aan te kaarten, en toch vechten velen net dat gebruik die onderdrukking aankaartte het meest aan.

Screen Shot 2017-12-03 at 16.04.01

Voor mij persoonlijk maakt wel of geen zwarte piet eigenlijk niets uit, wil men daar een alle white feest van maken dan is mij dit ook ok. Want ja, vervang de zwarte piet door een blanke roetpiet en dit feest is enkel nog met blanken in de hoofdrol. Ik ben dan ook niet zeker of dit op de lange termijn het beste is voor iedereen en sommigen over enkele jaren zich niet net buitengesloten zullen voelen.

Sinterklaas en Zwarte piet zou net een heel mooi multiraciaal feest kunnen zijn indien de mensen het juiste verhaal erbij zouden plaatsen. De sint die zwarte kindslaven bevrijdde en een job gaf als knecht zodat zij niet als zwervers zonder huis en zonder inkomen op straat zouden terecht komen. Een statement van de kerk in die tijd tegen de slavernij. En ja inderdaad, de baas is blank en de knechten zijn hier zwart, maar dat is de geschiedenis, dat is hoe het was en dat is het punt dat gemaakt werd. Wat is het nut om dat verleden uit te gommen? 

Screen Shot 2020-08-14 at 18.19.56
Screen Shot 2020-08-26 at 21.57.22

Bevrijde slaven droegen oorringen net als zeelieden om hun begrafenis te kunnen betalen eenmaal ze stierven. Dus ja, die oorringen hebben wel met slavernij en de bevrijding te maken. Idem het pak, dat is een verwijzing naar het pak dat slaven droegen in die tijd, bij de Moren trouwens (de Sint was dan ook een Turkse edelman die de slaven bevrijdde). De overdreven grote lippen, tja, bij het verkleden als blanke naar een zwarte (veel zwarten zullen er wss niet geweest zijn in die tijd om die rol te kunnen opnemen) is het aannemen van uiterlijk kenmerken en dit wat overdrijven, anders ben je gewoon een blanke met roet op je huid en is het enkel nog een verhaal over geschenkjes en schiet het hele veroordelen van slavernij er bij in.

Een oplossing zou zijn dat we de Sint vervangen door een Noord Afrikaanse man (wat hij eigenlijk was) en de pieten door blanken met roetvegen (dan is de antipieten groep ook blij) en dan met de tijd doen alsof het sinterklaas verhaal gaat over blanke slaven die bevrijd werden uit Turkse slavernij. Of je laat pieten vanaf nu enkel nog spelen door echte zwarte mensen en door blanke roetpieten en zo hou je het feest als een feest tegen slavernij, zowel de slavernij van blanken als van zwarten. Want sommige vergeten dit graag maar Slavernij is niet ene leed dat enkel zwarten mee in aanraking kwamen, en komen.

In de plaats van ons nu druk te maken over de zwarte pieten en de slavernij in het verleden zouden we ons veel beter druk maken over de mensen die nu als slaven worden uitgebuit, als seksslaaf, als werkslaaf of als onderbetaalde werkkracht om ons speelgoed te maken die we met Sinterklaas aan onze eigen kinderen geven.

Screen Shot 2017-12-03 at 15.58.19

* Hoewel er ook heel veel blanke slaven waren en nog steeds zijn, waarvan een groot deel vrouwen in de seksindustrie. Bovendien waren de blanken niet de enige slavenhandelaars, integendeel.